09128700372

در این روزهایی که ماشین های پرسرعت و پرخطر در سطح شهر و جاده ها زیاده شده است و با وجود این ماشین ها کودکان و عابران زیادی از سطح شهر در تردد هستند، استفاده از سرعت گیر به یک امر ضروری تبدیل شده است. سرعتگیر یا سرعت کاه یکی از تجهیزات ترافیکی و ایمنی جاده ها و راه های بین شهری و برون شهری هستند، که موجب کاهش سرعت اتومبیل ها و خودرو های پرخطر شده و  افزایش ایمنی را برای عابران پیاده فراهم می کند.

 

تاریخچه سرعت گیر

برای اولین بار در هفتم ژوئن سال ۱۹۰۶ در ایالت نیوجرسی در آمریکا، خط کشی های عابر پیاده موجود در خیابان را اندکی بالاتر از سطح زمین ساختند که موجب کاهش سرعت وسایل نقلیه و خودرو های موجود در خیابان و گذرگاه ها شود. با وجود آن که طرح سرعت گیر در سال 1906هیچ شباهتی به سرعتگیر های این روزها نداشت اما شروع و ایده خوبی برای ساخت اولین سرعت گیر بود.

بعدها در سال ۱۹۲۷، یک فیزیکدان به نام آرتور هالی کامپتون، نمونه ی ساده ای برای ایجاد سرعت گیر طراحی کرد، که سرانجام در سال ۱۹۵۳ این طرح ساده و اولیه به سرعت گیر هایی که به نمونه های امروزی شباهت دارند، تغییر پیدا کرد. اما اولین سرعتگیری که در راه ها در اروپا نصب شد، در سال ۱۹۷۰ و در کشور هلند بود.

 

سرعت گیر استاندارد چیست؟

سرعت گیر و سرعت کاه استاندارد یا از آسفالت ساخته می شود و یا از پلاستیک و لاستیک در ساخت این سرعتگیر ها استفاده می شود. در این روزها به سبب راحتی کار با سرعت گیرهای پلاستیکی و لاستیکی از این دو نوع برای ساخت سرعتگیر ها بیشتر استفاده می شود. زیرا نصب سرعتگیر های لاستیکی و پلاستیکی نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی ندارد و به راحتی نیز قابل اجرا است.

با وجود آن که استفاده از سرعت کاه موجب امنیت بیشتر عابران پیاده می شود و امنیت خاصی برای عابران پیاده ایجاد میکند، اما برخی نکته ها در مورد استفاده از سرعت گیر وجود دارند، که همواره در بین متخصصان در این حوزه مورد بحث واقع می گردد. یکی از این نکات منفی استفاده از این نوع تجهیزات ترافیکی یعنی سرعت گیر و سرعت کاه این می باشد که سرعت گیر ها باعث کاهش سرعت وسایل نقلیه ی ضروری، مانند آتش نشانی و آمبولانس می شوند. دیگر این که نصب سرعتگیر های ترافیکی در مناطق مسکونی باعث افزایش سر و صدا شده و موجب مزاحمت برای ساکنین خواهد شد، خصوصاً زمانی که وسیله نقلیه ای که از روی آن عبور می کند بزرگ بوده و حاوی بار نیز باشد. نکته ی دیگر اینکه، استفاده و نصب سرعت کاه های غیر استاندارد باعث آسیب رساندن به جلوبندی خودرو ها می شود.

 

سرعت گیر چیست؟

سرعت گیر در مقایسه با سرعت کاه عملکرد تند تری دارد، به نوعی دیگر می توان گفت که این سرعتگیرها از سرعت بینهایت جلوگیری کرده  باعث امنیت هرچه بیشتر عابران پیاده میگردد. به همین دلیل سرعت گیر در نقاطی به کار می‌رود که عابران پیاده و وسایل نقلیه بسیار بهم نزدیک هستند. این مانع معمولا سرعت را ۳ تا ۱۶ کیلومتر بر ساعت کاهش داده و فرصت کافی برای واکنش را به عابران و خودروها می‌دهد. سرعت گیر خیلی کم در مسیرهای عمومی نصب می‌شود زیرا لازم است که وسیله نقلیه در نزدیکی آن ترمز کرده و سپس از مانع عبور کند و ممکن است به خودروهایی با سرعت زیاد آسیب برساند.