09128700372

نکات فنی انواع گاردریل جاده ای

احتمالا گاردریل ها را در قسمت های مختلفی از شهر مشاهده کرده اید. گاردریل ها در بخش تجهیزات ترافیکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، از گاردریل ها به عنوان یک مانع برای جلوگیری از سقوط و ضربه استفاده می‌شود و در زمینه های ایمنی بسیار کاربرد دارد. استفاده از گاردریل ها در کاهش آسیب ها و خطرات ناشی از ضربات و تصادفات یک فرآیند بسیار مهم و اساسی می‌باشد. گاردریل ها اصولاً از تیرهای فولادی گالوانیزه شده تهیه می‌شوند. بر روی این سازه های گالوانیزه از پوشش فلز روی استفاده شده است تا در برابر آسیب های محیطی مقاوم باشند و همچنین وجود پوشش می‌تواند تا حدودی از خوردگی ضربه هایی که در اثر برخورد وسایل نقلیه ایجاد می­شود جلوگیری نماید. از موارد دیگر گاردریل می‌توان به جداسازی لاین های بزرگراه اشاره کرد که نقش بسزایی در کنترل ترافیک جاده ها و تجهیزات ایمنی دارند. گاردریل ها در انواع مختلفی چون حفاظ کناری، میانی و ضربه گیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نرده حفاظتی چیست و چه کاربردی دارد؟

هدف از نصب نرده های حفاظتی در کنار جاده ها جلوگیری از سقوط وسایل نقلیه به پرتگاه، گرفتن شتاب وسیله نقلیه، مانعی جهت خروج از جاده، جلوگیری از تغییر مسیر، ممانعت از حرکت در خاکریزها و… می‌باشد. احتمال برخورد با این نرده ها فقط از یک سمت وجود دارد. حفاظ های کناری از ورق هایی با ضخامت سه میلی متر با پوشش گالوانیزه تهیه و تا کیلومترها امتداد دارند. محصول نامبرده براساس استاندارد ایران، میزان استحکام و مقاومت در سه دسته بندی قرار می‌گیرد:

  1. جان پناه انعطاف پذیر (ارتجاعی)
  2. جان پناه نیمه صلب
  3. جان پناه صلب

گاردریل

 

نرده حفاظتی انعطاف پذیر کناری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

این نرده ها حالت ارتجاعی دارند و هنگام برخورد وسیله نقلیه با جان پناه کناری از خود قابلیت انعطاف پذیری نشان می‌دهند و در سه دسته بندی سه کابلی، سپر دو موجی و سپر سه موجی تقسیم بندی می‌شوند.

نرده های سه کابلی:

همان طور که از نامشان نیز مشخص است، متشکل از سه کابل فولادی و یک پایه هستند این کابل ها روی پایه تعبیه شده اند. هزینه اولیه راه اندازی نرده سه کابلی نسبت به بقیه پایین تر برآورد می‌شود. از ویژگی های دیگر این مدل می‌توان به عملکرد مناسب در مناطق ماسه ای و برفی، پشتیبانی از طیف گسترده ای از وسایل نقلیه، طراحی باز و… اشاره کرد ولی  نیاز به فضای زیاد پشت نرده به دلیل ماهیت ارتجاعی آن، تعویض بخش زیادی از نرده پس از تصادف، عدم کارایی در مکان های قوسی شکل و… از معایب این مدل است.

سیستم سپر دو موجی:

کارایی و عملکرد آن دقیقا مشابه با حفاظ سه کابلی و تفاوت آن ها در میزان انعطاف پذیری می‌باشد. در نصب گاردریل نوع دو موجی هموار بودن سطح نصب بسیار اهمیت دارد.

سیستم سپر سه موجی:

مشابه سپر دو موجی اما با عرض بیشتر است. به دلیل عرض بیشتر قابلیت پوشش وسایل نقلیه بیشتری و حساست کمتری نسبت به هموار بودن سطح نصب دارد.

نرده حفاظتی نیمه صلب چیست و چگونه نصب می شود؟

میزان انعطاف پذیری این حفاظ ها نسبت به موارد قبلی کمتر است در نتیجه هنگام برخورد وسیله نقلیه، انعطاف کمی از خود بروز می‌دهد و در سه مدل موجود هستند:

  • سپر قوطی شکل: این حفاظ به صورت قوطی شکل با پایه های ضعیف است و طراحی آن به گونه ای است که بتواند نیروی وارد شده هنگام برخورد وسیله نقلیه را به پایه مجاور منتقل کند. مقاومت آن از میزان استحکام، مقاومت خمش و کششی تیرقوطی شکل به دست می‌آید.
  • سپر دو موجی با پایه قوی: طراحی این گاردریل به گونه ای است که بین پایه و سپر، لقمه ای قرار می‌گیرد که احتمال سقوط وسایل نقلیه را کاهش می‌دهد. مقاومت آن به کشش سپری و پایه بستگی دارد.
  • سپر سه موجی با پایه قوی: مشابه حفاظ دو موجی است اما سپر آن پهن تر و حالت سه موج دارد که موجب بالاتر رفتن قدرت سپر شده و در نهایت وسایل نقلیه بزرگتر را نیز پشتیبانی می‌کند.
  • سپری سه موجی اصلاح شده: این مدل مشابه سپری سه موجی است با این تفاوت که هنگام برخورد وسیله نقلیه با آن لبه لقمه و سپری خم می‌شوند در نتیجه میزان مقاومت آن بالا رفته و امکان پشتیبانی از وسایل نقلیه بزرگ مانند اتوبوس را نیز دارد. هزینه تعمیرات آن کمتر از موارد قبلی است در نتیجه فارغ از هزینه اجرایی آن، بهترین مدل گاردیل محسوب می‌شود.

حفاظ فلزی صلب چیست؟

این مدل از نرده ها قابلیت انعطاف پذیری کمی دارند و در هنگام برخورد وسیله با آن ها به صوررت ثابت باقی می‌مانند. در انواع مختلفی طراحی و تعبیه می‌شوند از جمله:

حفاظ بتنی با مقطع متغیر:

این نوع حفاظ ها در تصادفات شدید شکننده و حساس هستند به همین دلیل در هنگام تولید و نصب آن ها باید تمام جوانب را به دقت بررسی کرد تا به صورت دقیق و گیرا به زمین متصل شوند. جداکننده نیوجرسی از مدل های استاندارد و معروفی است که در صورت نصب صحیح بر اساس استانداردها، قابلیت پشتیبانی تا 18 تن را دارند. این نوع حفاظ با سه شیوه رایج مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • با پی یکپارچه
  • با پی سه متری
  • بدون پی

جان پناه میانی و آشنایی با انواع آن

اصولا از این مدل نرده ها به عنوان فاصل میان دو لاین استفاده می‌شود. نرده میانی اغلب در بزرگراه ها برای جداسازی خطوط رفت و برگشت مورد استفاده قرار می‌گیرد که گزینه مناسبی برای کنترل ترافیک و نظم خطوط است احتمال برخورد وسایل نقلیه با این نرده ها از دو طرف وجود دارد. حفاظ میان جاده ای مثل حفاظ های کنار جاده ای در سه دسته بندی ارتجاعی، صلب و نیمه صلب تهیه و تعبیه می‌شوند. انواع گاردریل میانی به 4 صورت دسته بندی می‌شود.

  • حفاظ دو موجی با پایه های ضعیف: از حفاظ های رایج و مورد استفاده در کشور می‌باشد و تفاوت آن با حفاظ کابلی، ارتفاع آن ها است.
  • نرده میانی دو موجی: این حفاظ ها به صورت نیمه صلب و دو موجی با پایه های قوی طراحی می‌شوند به همین دلیل برای موارد کم عرض کاربرد دارند و پس از اصابت های معمول مجددا قابل استفاده هستند.
  • سپری سه موجی: در دو مدل SGM09a وSGM09b  به ترتیب برای اصابت های معمولی و موارد سنگین کاربرد دارند.
  • محافظ میان جاده ای از نوع بتنی: ار رایج ترین حفاظ های صلب هستند امروزه نوع نیوجرسی و F شکل حفاظ میان جاده ای به دلیل هزینه های پایین، کارایی مناسب، نگهداری ساده تر و.. بسیار پرکاربرد هستند. به دلیل ماهیت بتنی آن ها یا در محل نصب ساخته می‌شوند یا به صورت پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گاردیل ضربه گیر چیست؟ چه کاربردی دارد؟

این جان پناه ها مانعی برای جلوگیری از برخورد وسایل نقلیه با اشیای جاده است و باید بخش اعظمی از انرژی آن را قبل از اصابت بگیرد که این کار از دو طریق انجام می‌شود:

  • جلوگیری از برخورد با جذب انرژی وسایل نقلیه، کاهش دادن سرعت حرکت و متوقف کردن آن
  • هنگام برخورد با جسم، جهت حرکت وسیله نقیه عوض می‌شود.

زمان هایی که موانع جاده ای در ناحیه ای بدون حفاظ قرار گرفته و امکان جابجایی آن ها وجود نداشته باشد از ضربه گیر استفاده می‌شود. ضربه گیرها با کاهش سرعت یا تغییر مسیر وسیله نقلیه موجب کاهش خسارات وارده خواهند شد.

گاردریل ضربه گیر

 

نکات و استانداردهای قبل ازخرید گاردریل

عوامل متنوعی چون وضعیت محیطی، انحراف جاده، طول جان پناه، بررسی فواصل، زمین و… در طراحی و نصب جان پناه دخیل هستند. از آنجا که گاردریل ها با هدف کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات تعبیه می‌شوند، توجه به کیفیت آن ها و انتخاب بهترین محافظ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استاندارد گاردریل باید به گونه ای باشد که در برابر ضربه های ناشی از اصابت، مقاومت لازم را داشته باشد انتخاب غلط می‌تواند موجب خسارات جبران ناپذیری گردد.

جان پناه میانی چیست و چه کاربردی دارد؟

اصولا از این مدل نرده ها به عنوان فاصل میان دو لاین استفاده می‌شود. نرده میانی اغلب در بزرگراه ها برای جداسازی خطوط رفت و برگشت مورد استفاده قرار می‌گیرد که گزینه مناسبی برای کنترل ترافیک و نظم خطوط است احتمال برخورد وسایل نقلیه با این نرده ها از دو طرف وجود دارد.

انوع گادریل میانی 

حفاظ دو موجی با پایه های ضعیف، نرده میانی دو موجی، سپری سه موجی و محافظ میان جاده ای از نوع بتنی

گاردریل سه موج چیست؟

مشابه سپر دو موجی اما با عرض بیشتر است. به دلیل عرض بیشتر قابلیت پوشش وسایل نقلیه بیشتری و حساست کمتری نسبت به هموار بودن سطح نصب دارد.

گاردریل کابلی چیست؟

همان طور که از نامشان نیز مشخص است، متشکل از سه کابل فولادی و یک پایه هستند این کابل ها روی پایه تعبیه شده اند. هزینه اولیه راه اندازی نرده سه کابلی نسبت به بقیه پایین تر برآورد می‌شود.

 

نوار خطر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نوار خطر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

1400-09-27

در گذشته بسیاری از افراد زمانی که در تاریکی شب و یا در اماکنی که دید کافی از محیط نداشت، مشغول قدم زدن بودند. ناخودآگاه پایشان داخل حفره یا چاله های گود شده ای که توسط شهرداری و یا هر ارگان دیگری که ح...

تجهیزات لازم برای یک پارکینگ مدرن و ایمن

تجهیزات لازم برای یک پارکینگ مدرن و ایمن

1400-09-14

با افزایش پیدا کردن تعداد خودروها در شهر‌ها بزرگ، ساخت پارکینگ عمومی و خصوصی در مجتمع‌های مسکونی گسترش پیدا کرده است که این روند باعث ایجاد امنیت بیشتر خودروها می‌شود، هم چنین پار کردن خودروها در پار...

تجهیزات ایمنی در پروژه های شهرسازی

تجهیزات ایمنی در پروژه های شهرسازی

1400-07-24

با رشد جمعیت و استفاده بیشتر از وسایل نقلیه باید اقداماتی در جهت برقراری امنیت انجام شود. یکی از مهم ترین اقدامات برای برقراری امنیت در جاده ها استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی می‌باشد جاده های شهری...

نکات فنی انواع  گاردریل جاده ای

نکات فنی انواع گاردریل جاده ای

1400-07-20

احتمالا گاردریل ها را در قسمت های مختلفی از شهر مشاهده کرده اید. گاردریل ها در بخش تجهیزات ترافیکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، از گاردریل ها به عنوان یک مانع برای جلوگیری از سقوط و ضربه استف...

تجهیزات پارکینگی چیست و چه کاربردی دارد؟

تجهیزات پارکینگی چیست و چه کاربردی دارد؟

1400-07-11

مقدمه تجهیزات پارکینگی از عنصرهای اساسی و ضروری برای یک پارکینگ مدرن هستند. این تجهیزات برای حفظ جریان مناسب ترافیک، حفظ سلامت وسایل نقلیه و همچنین ایمنی عابر پیاده در این محل ضروری هستند. مهم نیست که...

رنگ اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

رنگ اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

1400-07-07

رنگ های اپوکسی در واقع یکی از سخت ترین و در عین حال با دوام ترین مواد رنگی به حساب می‌آیند که این رنگ ها از ترکیب رزین اپوکساید با هاردنر یا سخت کننده پولی آمین و یا پلی آمید به دست می‌آیند که می‌توان...

آشنایی با تجهیزات ایمنی کار

آشنایی با تجهیزات ایمنی کار

1400-06-31

در هر کسب وکاری که هستید مهم ترین رکن آن نیروی کار آن کسب و کار می‌باشد که همه ما می‌دانیم بدون نیروی کار هیچ کسب و کاری وجود نخواهد داشت هم چنین دلیل موفقیت هر کسب و کاری بازدهی نیروی کار پرتلاش و با...

انواع آینه های محدب ترافیکی چیست و چه کاربردی دارند؟

انواع آینه های محدب ترافیکی چیست و چه کاربردی دارند؟

1400-06-28

آینه محدب ترافیکی امروزه حجم گسترده ای از وسایل نقلیه، در خیابان ها وجود دارد، می‌توان گفت انوع مختلف تابلوها، چراغ ها، سرعت گیرها و غیره در همه جا دیده می‌شوند که همه این تجهیزات و لوازم لشگر هدایت ک...

راهنمای خرید تجهیزات ایست و بازرسی

راهنمای خرید تجهیزات ایست و بازرسی

1400-06-27

زمانی که پلیس بخواهد وسایل نقلیه مانند خودرو و موتور و غیره را متوقف کند، از تجهیزات ایست بازرسی استفاده می‌کند. تجهیزات پلیسی تنوع بسیار زیادی دارند، می‌توان گفت ایست بازرسی جهت نظم و امنیت و جلوگیر...

تجهیزات ترافیکی و کاربرد آن ها

تجهیزات ترافیکی و کاربرد آن ها

1400-06-13

به زبان ساده می‌توان گفت تجهیزات ترافیکی به عنوان یک بخش جدا نشدنی از مدیریت کنترل ترافیک جاده ها، شهرها، روستاها می‌باشد به طور کلی هرجا که عابر پیاده و خودرو باشد تجهیزات ترافیکی و مدیریت ترافیک هم ...

علائم راهنمایی و رانندگی، تابلو ترافیکی

علائم راهنمایی و رانندگی، تابلو ترافیکی

1400-06-08

از جمله ضرورت های مهندسی راه و ترافیک نصب علائم واضح جهت بهره وری مناسب از راه های موجود کشور می‌باشد، استفاده کنندگان از راه ها جهت کسب راهنمایی و دریافت اطلاعات مورد نیاز از علائم های راه و جاده ای...